Kryteria oceny umiejętności nauczycielskich

I. Dokładność i znajomość asan (w zakresie nazewnictwa i zrozumienia)
Nauczyciel:

  1. * Udziela właściwych wskazówek i informacji, czym jest ta pozycja
  2. Dostarcza informacji „jak”, a nie tylko „co” uczniowie mają wykonać (kandydaci do stopnia Introductory I informują tylko „co” zrobić)
  3. * Uczy jak wejść w pozycję i jak z niej wyjść.
  4. Daje istotne wskazówki. Wskazuje na to, co istotne.
  5. Potrafi pomóc tym, którzy tego potrzebują.


II. Przejrzystość, jasność udzielanych wskazówek
Wskazówki nauczyciela:

  1. * Są jasne
  2. * Dostarczają głównych informacji
  3. Pokazują połączenia między punktami w ciele
  4. Są udzielane według planu, w sposób przemyślany
  5. Udzielane są stopniowo, dzielą pracę na etapy


III. Obserwacja i poprawianie indywidualnych osób oraz całej grupy
Nauczyciel:

  1. * Obserwuje uczniów
  2. Poprawia na podstawie obserwacji
  3. * Najpierw poprawia podstawowe błędy
  4. Potem koryguje całość pozycji
  5. Obserwuje ponownie i znów poprawia, jeśli jest to konieczne
  6. * We właściwy sposób poprawia w sposób werbalny, dotykiem lub z zastosowaniem odpowiednich pomocy


IV. Efektywna demonstracja
Podczas demonstrowania, nauczyciel:

  1. * Podaje nazwę w sanskrycie
  2. * Pokazuje jak właściwie wyrównać pozycję – ustawić ciało w linii z zachowaniem symetrii
  3. * Demonstruje tak, by można było obserwować jego ruchy
  4. * Ustawia się tam, gdzie będzie go najlepiej widać
  5. * Porusza się dynamicznie
  6. * Używa kluczowych punktów dla pozycji
  7. * Demonstruje pozycję przez odpowiednio długi czas


V. Osobowość uczącego i panowanie nad grupą
Dla uzyskania optymalnego efektu nauczyciel wykorzystuje zawsze:

  1. * Przygotowanie sali i odpowiednie ustawienie grupy
  2. * Głos (opanowanie/wysokość/natężenie)
  3. Oprócz tego, nauczyciel:
  4. * Jest spokojny
  5. Jest stanowczy
  6. * Demonstruje w zajmujący sposób
  7. * Jest taktowny
  8. * Zachęca i dodaje otuchy
  9. * Umie doprowadzić do jednoczesnego wejścia i jednoczesnego wyjścia (tzn uczniowie zaczynają i kończą pozycje razem)
  10. * Nakazuje skupienie uwagi
  11. * Ustawia się tak by było go jak najlepiej widać
  12. Potrafi skupić grupę wokół siebie

VI. Tempo
Nauczyciel potrafi w odpowiednim tempie:

  1. Udzielać wskazówek i korygować daną pozycję
  2. Wprowadzić sekwencję pozycji podczas zajęć


VII. Stanowczość i dojrzałość
Nauczyciel ma wyczucie i potrafi:

  1. Zachować równowagę w stresujących sytuacjach
  2. Podjąć właściwe decyzje podczas prowadzenia zajęć z osobami o różnych możliwościach
  3. Przeznaczyć odpowiednią ilość czasu na nauczanie danej sekwencji
  4. Zintegrować grupę i zachęcać uczniów do podejmowania wyzwań


VIII. Wygląd i zachowanie
Nauczyciel jest:

  1. * Skromny
  2. * Czysty
  3. * Schludny
  4. * Ubiera się tak jak powinien się ubierać nauczyciel jogi Iyengara
  5. * Współczujący
  6. * Uprzejmy



Zatwierdzono 31 lipca 2008.

Kalendarz imprez

<<  Luty 2018  >>
 Pn  Wt  Śr  Cz  Pt  So  N 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
12131415161718
192021222324
    
webmaster