Joga w ciąży - warsztat z Corine

Warsztat był kontynuacją tematu, jak powinny praktykować jogę kobiety uwzględniając aspekty zdrowotne i fizjologiczne swojego organizmu. Przy poprzedniej wizycie w Polsce Corine omawiała czas menstruacji, tym razem kolejny etap w życiu kobiety - ciąża. Podkreśliła, że uczenie ciężarnych jest ogromną odpowiedzialnością i dzieli się z nami tą wiedzą tylko dlatego, że na warsztacie są prawie sami instruktorzy i może się zdarzyć sytuacja, w której te informacje okażą się bardzo pomocne (choć klasy dla kobiet w ciąży mogą prowadzić jedynie nauczyciele ze stopniem minimum Junior II). Celem praktyki w tym czasie jest przygotowanie do łatwiejszego porodu oraz poprawienie stanu zdrowia i samopoczucia przyszłej mamy.

ImageCiążę dzielimy na trzy trymestry. W pierwszym trymestrze kobieta jest mocno osłabiona z powodu zachodzących zmian hormonalnych. Pozycje w tym czasie powinny być bardzo łagodne, nieforsujące. Jeśli ciężarna nie ćwiczyła jogi wcześniej przynajmniej przez pół roku regularnie, to powinna zaprzestać praktyki przez pierwsze trzy miesiące ciąży. Najdogodniejszy do ćwiczeń jest drugi trymestr, kiedy dziecko jest już bezpieczne, a brzuch jeszcze nie bardzo duży. Przez ostatnie trzy miesiące kobietę ogranicza wciąż rosnący brzuch i ciężar.

Asany bezwzględnie zakazane w ciąży to: wszystkie na brzuch, balanse, pełne skłony w przód, mocne skręty i mocne wygięcia. Podczas pranajamy nie robimy kumbaki, bhastriki i kapalabhati.

Corine przez dwa wieczory pokazywała nam pozycje, które mieliśmy następnie przećwiczyć na sobie w parach. Okazało się to nie lada trudnym zadaniem, by odtworzyć daną asanę z taką samą precyzją i ułożeniem narządów wewnętrznych. Mówiła o tym, jak anatomia jogi różni się od anatomii, którą znamy. Pokazywała położenie trzech przepon w ciele podkreślając jak ważne dla naszego szczęścia i samopoczucia jest ich rozszerzanie. W czasie ciąży szczególne znaczenie ma dolna przepona, ale oczywiście dbamy, by wszystkie trzy były rozluźnione. W tym czasie z powodu zmian hormonalnych ścięgna stają się bardziej elastyczne, co może stanowić zagrożenie dla stawów i powodować nadmierne rozciąganie. Corine zauważyła,że nie jest to czas na gimnastykę, lecz pozycje mają mieć w ciąży działanie fizjologiczne, dlatego używamy dużej ilości pomocy by odciążyć przyszłą mamę od nadmiernego wysiłku i wykonujemy dłuższe czasy. Nauczyliśmy się prawidłowego układania na skrzyżowanych wałkach, supta virasany, adho mukha śvanasany z linami w pachwinach i dłońmi na kostkach, badhakonasany ( z dwoma paskami jeśli pracujemy na systemie rozrodczym), viparita dandasany na krzesłach, sarvangasany i halasany z krzesłem oraz stubandha sarvangasany. Pozycje odwrócone w ciąży są bardzo dobre, gdyż równoważą gruczoły dokrewne, lecz nie powinny ich robić kobiety, które czują podczas wykonywania asan napięcie w splocie słonecznym i przy problemach z uderzeniem gorąca. Mówiliśmy również o praktyce sprzyjającej poczęciu oraz asanach pomagających zagnieździć się płodowi.


Agnieszka Wandzel

Szkoła Jogi Candra
www.candra.pl

Kalendarz imprez

<<  Lipiec 2018  >>
 Pn  Wt  Śr  Cz  Pt  So  N 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  910111213
     
webmaster