Od 2021 roku certyfikacje nauczycielskie w jodze Iyengara odbywają się w nowej formule zainicjowanej przez Instytut Jogi w Punie (RIMYI). Ideą stojącą za nową formułą jest stworzenie w tym procesie bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni, w której kandydaci/kandydatki mogą zademonstrować swoje doświadczenie na ścieżce jogi w metodzie Iyengara oraz zaprezentować swoje rzeczywiste umiejętności nauczycielskie w odniesieniu do wymogów na dany poziom. Członkowie/członkinie komisji certyfikacyjnych poprzez swoje zaangażowanie oraz atmosferę mają możliwość poznania kandydatów/kandydatek również w relacji poza matą i posiadając całościowy obraz decydują o ich gotowości do otrzymania określonego certyfikatu.
Ramowy plan certyfikacji poziom 1
Ramowy plan certyfikacji poziom 2
Proces certyfikacji trwa pełne 2 dni, ale jej rozpoczęcie następuję wieczorem w dniu poprzedzającym. W ramach certyfikacji odbywa się praktyka wspólna w której uczestniczą zarówno członkowie komisji, organizatorzy i kandydaci/kandydatki, prezentacja praktyki oraz prezentacja uczenia. Proces przewiduje wspólne spotkania, dyskusje i posiłki.
PREZENTACJA PRAKTYKI
To czas, w którym członkowie komisji certyfikacyjnej obserwują praktykę kandydatów na podstawie wcześniej opracowanej przez komisję sekwencji. Składają się na nią asany reprezentatywne dla weryfikowanego poziomu tj. prosto i klarownie ukazujące zdolność kandydatów/kandydatek do pracy w kierunkach i jakościach wszystkich grup pozycji. Obserwujący biorą pod uwagę całościowy obraz praktyki kandydata/ kandydatki - skupienie, zaangażowanie, reagowanie. Kandydaci obserwowani są pod kątem zrozumienia i ucieleśnienia jakości właściwych metodzie B.K.S. Iyengara.
Jakości właściwe jodze Iyengara
Przedmiotem ogólnej oceny jest rozumienie asany i wpływ praktyki na stan bycia kandydata/kandydatki. Nie są nim fizyczne umiejętności czy możliwość wykonania pozycji. Każdy z praktykujących staje wobec trudności i wyzwań w życiu i w praktyce. W czasie prezentacji kandydatki/kandydaci pokazują jaką zajmują postawę i jakie podejmują wobec nich działanie.
Udział prowadzącego jest w prezentacji ograniczony. Organizuje praktykę, lecz nie podaje instrukcji do pozycji. Wchodzi w interakcję z grupą z uwagą na jej energię, dostosowując dynamikę prowadzonej sekwencji. Nie korzysta ze stopera, samej/samemu decydując o czasie w poszczególnych asanach. Stwarza warunki zbliżone do rzeczywistej lekcji.
Od kandydatów/kandydatek oczekuje się samodzielności w prezentacji praktyki. Kandydaci nie mają obowiązku prezentować pozycji w ich pełnych wariantach. Właściwe dobranie wariantu dla swoich uwarunkowań czy skorzystanie z odpowiedniej pomocy ( np. w czasie menstruacji ) świadczą o zrozumieniu i dojrzałości w praktyce. W razie całkowitego braku możności wykonania pozycji uczestnik/uczestniczka certyfikacji powinien umieć przedstawić na kimś fizycznie i/lub wyrazić słowami kierunek pracy/rozwoju w danej pozycji.
Komisja certyfikacyjna ogranicza swoją ingerencję w praktykę kandydatów/kandydatek do sytuacji wyraźnego niezrozumienia założeń lub zachowań niezgodnych z metodą B.K.S. Iyengara lub niebezpieczeństwa wystąpienia kontuzji.
PREZENTACJA UCZENIA
Każdy z kandydatów na poziom 1 buduje 30. min. sekwencję na podstawie dwóch pozycji z sylabusa oraz jednego wariantu Śirsasany lub Sarvangasany wskazanych indywidualnie przez komisję. Komisja określa dodatkowo kontekst (np. jest zimno/jest rano/uczniowie nigdy wcześniej nie mieli kontaktu z pozycją) i powierza kandydatkom zadanie (np. menstruacja/ból dolnych pleców u jednej z uczennic), które muszą uwzględnić przy opracowaniu i realizacji sekwencji.
Pozycje, kontekst, oraz zadanie komisja przedstawia kandydatom wieczorem pierwszego dnia.
Kandydatka/kandydat samodzielnie decyduje o porządku pozycji w sekwencji, o czasie trwania w pozycjach i o stosowanych przez siebie wariantach, pozostając uważną/uważnym na poziom i kondycję grupy.
Obserwatorzy zwracają uwagę na:
Ocenie poddawane są trzy główne aspekty nauczania:
Wymagania na poziom 1 i poziom 2