Formuła i wymogi

Od 2021 roku certyfikacje nauczycielskie w jodze Iyengara odbywają się w nowej formule zainicjowanej przez Instytut Jogi w Punie (RIMYI). Ideą stojącą za nową formułą jest stworzenie w tym procesie bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni, w której kandydaci/kandydatki mogą zademonstrować swoje doświadczenie na ścieżce jogi w metodzie Iyengara oraz zaprezentować swoje rzeczywiste umiejętności nauczycielskie w odniesieniu do wymogów na dany poziom. Członkowie/członkinie komisji certyfikacyjnych poprzez swoje zaangażowanie oraz atmosferę mają możliwość poznania kandydatów/kandydatek również w relacji poza matą i posiadając całościowy obraz decydują o ich gotowości do otrzymania określonego certyfikatu.

Ramowy plan certyfikacji poziom 1

Ramowy plan certyfikacji poziom 2

Proces certyfikacji trwa pełne 2 dni, ale jej rozpoczęcie następuję wieczorem w dniu poprzedzającym. W ramach certyfikacji odbywa się praktyka wspólna w której uczestniczą zarówno członkowie komisji, organizatorzy i kandydaci/kandydatki, prezentacja praktyki oraz prezentacja uczenia. Proces przewiduje wspólne spotkania, dyskusje i posiłki.

PREZENTACJA PRAKTYKI

To czas, w którym członkowie komisji certyfikacyjnej obserwują praktykę kandydatów na podstawie wcześniej opracowanej przez komisję sekwencji. Składają się na nią asany reprezentatywne dla weryfikowanego poziomu tj. prosto i klarownie ukazujące zdolność kandydatów/kandydatek do pracy w kierunkach i jakościach wszystkich grup pozycji. Obserwujący biorą pod uwagę całościowy obraz praktyki kandydata/ kandydatki - skupienie, zaangażowanie, reagowanie. Kandydaci obserwowani są pod kątem zrozumienia i ucieleśnienia jakości właściwych metodzie B.K.S. Iyengara.

Jakości właściwe jodze Iyengara

Przedmiotem ogólnej oceny jest rozumienie asany i wpływ praktyki na stan bycia kandydata/kandydatki. Nie są nim fizyczne umiejętności czy możliwość wykonania pozycji. Każdy z praktykujących staje wobec trudności i wyzwań w życiu i w praktyce. W czasie prezentacji kandydatki/kandydaci pokazują jaką zajmują postawę i jakie podejmują wobec nich działanie.

Udział prowadzącego jest w prezentacji ograniczony. Organizuje praktykę, lecz nie podaje instrukcji do pozycji. Wchodzi w interakcję z grupą z uwagą na jej energię, dostosowując dynamikę prowadzonej sekwencji. Nie korzysta ze stopera, samej/samemu decydując o czasie w poszczególnych asanach. Stwarza warunki zbliżone do rzeczywistej lekcji.

Od kandydatów/kandydatek oczekuje się samodzielności w prezentacji praktyki. Kandydaci nie mają obowiązku prezentować pozycji w ich pełnych wariantach. Właściwe dobranie wariantu dla swoich uwarunkowań czy skorzystanie z odpowiedniej pomocy ( np. w czasie menstruacji ) świadczą o zrozumieniu i dojrzałości w praktyce. W razie całkowitego braku możności wykonania pozycji uczestnik/uczestniczka certyfikacji powinien umieć przedstawić na kimś fizycznie i/lub wyrazić słowami kierunek pracy/rozwoju w danej pozycji.

Komisja certyfikacyjna ogranicza swoją ingerencję w praktykę kandydatów/kandydatek do sytuacji wyraźnego niezrozumienia założeń lub zachowań niezgodnych z metodą B.K.S. Iyengara lub niebezpieczeństwa wystąpienia kontuzji.

PREZENTACJA UCZENIA

Każdy z kandydatów na poziom 1 buduje 30. min. sekwencję na podstawie dwóch pozycji z sylabusa oraz jednego wariantu Śirsasany lub Sarvangasany wskazanych indywidualnie przez komisję. Komisja określa dodatkowo kontekst (np. jest zimno/jest rano/uczniowie nigdy wcześniej nie mieli kontaktu z pozycją) i powierza kandydatkom zadanie (np. menstruacja/ból dolnych pleców u jednej z uczennic), które muszą uwzględnić przy opracowaniu i realizacji sekwencji.
Pozycje, kontekst, oraz zadanie komisja przedstawia kandydatom wieczorem pierwszego dnia.
Kandydatka/kandydat samodzielnie decyduje o porządku pozycji w sekwencji, o czasie trwania w pozycjach i o stosowanych przez siebie wariantach, pozostając uważną/uważnym na poziom i kondycję grupy.

Obserwatorzy zwracają uwagę na:

  • Jogiczną postawę - zachowanie uwagi na zadaniu i jego realizacji w zadanym kontekście, wrażliwość w stosowaniu instrukcji/korekty, adekwatność reagowania wynikająca ze stabilnej postawy wewnętrznej; przytomność i wrażliwość w odpowiedzi na zachowania i potrzeby i uczniów.
  • Wkład psychologiczny/emocjonalny - sposób przekazu, komunikowanie,
    postrzeganie i świadomość pozwalające na przekład własnego doświadczenia
    na praktykę nauczycielską.
  • Wkład intelektualny - logikę sekwencji, tok myślenia, refleksję w działaniu i ucieleśnienie posiadanych przez kandydatkę/kandydata informacji.

Ocenie poddawane są trzy główne aspekty nauczania:

  • Demonstracja
    Co Kandydatka/Kandydat pokazuje? Czy demonstruje to, czego uczy? Czy skupia uwagę uczniów? Na czym ją skupia?
  • Prowadzenie
    Czy podawane instrukcje są celowe? Czy Kandydatka/Kandydat sięga po instrukcje w oparciu o zadanie/obserwację/odczuwanie grupy? Jakim językiem się posługuje? Czy pozostaje uważny - na siebie i na grupę?
  • Korekta i pomoc
    Jak Kandydatka/Kandydat poprawia uczniów? Jak stosuje korektę werbalną/manualną? Czy stosowana przez nią/przez niego pomoc jest właściwa/skuteczna?

Wymagania na poziom 1 i poziom 2