ETYKA ZAWODOWA NAUCZYCIELI JOGI IYENGARA
Nauczyciele jogi Iyengara angażują się w utrzymanie nienagannych standardów w zakresie kompetencji zawodowej oraz integralności metody nauczania.
- nauczyciele jogi Iyengara poświęcają się studiowaniu, nauczaniu, rozpowszechnianiu oraz promowaniu sztuki, nauki i filozofii jogi według nauczania i filozofii B.K.S. Iyengara (Tapas).
- Nauczyciele jogi Iyengara starają się śledzić na bieżąco oraz kontynuować naukę metod wprowadzonych przez B.K.S. Iyengara i jego rodzinę. Mogą to robić bezpośrednio, poprzez pobieranie u nich nauk, lub też pośrednio, poprzez uczestnictwo w działaniach Stowarzyszenia Jogi Iyengara w Polsce oraz uczeniu się u dyplomowanych nauczycieli jogi Iyengara wyższego stopnia, tzn. uczący się nauczyciel powinien być co najmniej dwa stopnie niżej niż jego nauczyciel (Svadhyaya).
- Nauczyciele jogi Iyengara podają adekwatne dane o swym wykształceniu, umiejętnościach i doświadczeniu. (Satya).
- Podczas zajęć jogi Iyengara nauczyciele jogi Iyengara nie będą mieszać nauk jogi Iyengara z innymi dyscyplinami, np. medycyną lub psychoterapią, chyba że nauczyciel posiada do tego stosowne kwalifikacje i uprawnienia. (Aparigraha)
- Nauczyciele jogi Iyengara starają się nie krytykować publicznie innych systemów jogi ani charakteru innych nauczycieli jogi Iyengara podczas ich nieobecności. (Ahimsa).
ODPOWIEDZIALNOŚĆ WOBEC UCZNIÓW I SPOŁECZNOŚCI - ETYKA SPOŁECZNA
Nauczyciele jogi Iyengara są zobowiązani do poprawy ogólnego zdrowia i dobra swoich uczniów oraz społeczności, w której mieszkają. Obejmuje to poszanowanie praw i opinii swoich uczniów oraz przestrzeganie miejscowych praw.
- nauczyciele jogi Iyengara są prawdomówni w kontaktach z uczniami i społecznością (Satya).
- Nauczyciele jogi Iyengara są przyjaźni wobec wszystkich uczniów, niezależnie od rasy, płci, orientacji seksualnej, statusu finansowego, narodowości lub niesprawności fizycznej (Asteya).
- Nauczyciele jogi Iyengara unikają wszelkich form molestowania seksualnego uczniów i są uczciwi w swoich relacjach intymnych (Ahimsa i Bramacharya).
- Nauczyciele jogi Iyengara uznają różnicę kompetencji pomiędzy uczniem a nauczycielem i unikają wykorzystywania zaufania i potencjalnej zależności swoich uczniów (Ahimsa i Aparigraha). W świetle tej różnicy władzy, nauczyciele jogi Iyengara mają świadomość potencjalnych niebezpieczeństw wynikających z naruszenia zasadniczych relacji uczeń / nauczyciel poprzez relacje dwustronne. Relacja dwustronna istnieje, kiedy uczeń i nauczyciel obcują ze sobą poza kontekstem relacji nauczyciel / uczeń. Nauczyciele jogi Iyengara są szczególnie czujni i uwrażliwieni na potencjalne komplikacje, kiedy relacja dwustronna ma charakter intymny.
OSOBISTA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELI IYENGARA - ETYKA INDYWIDUALNA
Nauczyciele jogi Iyengara:
- Zachowują czysty, schludny wygląd (Sauca, czystość).
- Podczas nauczania jogi ubierają się skromnie (Sauca, czystość; Bramacharya, wstrzemięźliwość).
- Unikają alkoholu i używek (Sauca, czystość).
ZASTOSOWANIE WSKAZÓWEK ETYCZNYCH
- Wskazówki te nie wyczerpują wszystkich zagadnień. To, że nie odnoszą się do jakiegoś konkretnego zachowania nie oznacza, że jest ono etyczne lub nie. Oczekujemy, że nauczyciele będą przestrzegać i szanować klasyczne i zgodne z prawem zasady postępowania, łącznie z jogiczną nauką yamy i niyamy.
- Brak znajomości lub zła interpretacja wskazówek etycznych nie usprawiedliwia nieetycznego postępowania.
- Odmowa współpracy w dochodzeniu lub postępowaniu prowadzonym przez Komisję Etyczną PSJI stanowi naruszenie tych wskazówek.
- Jeżeli nauczyciel jogi Iyengara nie jest pewien jakie jest zastosowanie wskazówek w konkretnej sytuacji, powinien, przed podjęciem działania, skontaktować się z Komisją Etyki SJIP i poprosić o radę.