O praktyce jogi

Joga na PMS, Natasza Moszkowicz

Przebieg cyklu menstruacyjnego zależy od zrównoważonego funkcjonowania całego organizmu. Równowaga ta jest efektem uważnej i zaangażowanej dbałości o jego wewnętrzną higienę. Asany (pozycje jogiczne) są w naszym odczuciu nieocenionym narzędziem służącym temu celowi. Umiejętne z nich korzystanie pomaga przywrócić optymalne funkcjonowanie organizmu nie tylko na poziomie fizycznym, ale również fizjologicznym i psychicznym. Doświadczenia tysięcy praktykujących udowadniają, że praktyka jogi wspomaga proces leczenia wielu schorzeń i eliminuje wiele z uciążliwych dolegliwości o podłożu psychosomatycznym, jednak z punktu widzenia zdrowia kobiety praktyka po pierwsze czyni nas spokojnymi i silnymi w obliczu codziennych wyzwań, a po ostatnie staje się naszą podporą w każdym okresie życia.

więcej
Wpływ jogi na organizm, Natasza Moszkowicz

W czym praktyka jogi może pomóc człowiekowi współczesnemu? Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w klasycznym traktacie autorstwa Patańdżalego - Jogasutrach, gdzie czytamy iż "praktyka jogi daje człowiekowi możliwość uniknięcia bólu, który może oczekiwać na niego w przyszłości". Dotyczy to zdrowia - fizycznego, fizjologicznego i psychicznego - zdrowia postrzeganego jako stanu ciała i ducha, i to stanu, nad którym sami pracujemy. Patanjali mówi w swoim traktacie o kultywowaniu zewnętrznej i wewnętrznej czystości - oznaczającej nie tylko prawidłowe ćwiczenie kończyn i narządów ciała, ale także właściwy dobór diety, odpoczynek i w konsekwencji fizyczną i psychiczną równowagę. Wynikiem praktykowania tej czystości staje się harmonia - ciała, umysłu i ducha, i to właśnie ona staje się gwarantem naszego zdrowia.

więcej
Joga dla pań w ciąży, Katarzyna Pilorz

W pierwszym trymestrze praktyka asan wpływa wyciszająco na system nerwowy wzburzony zmieniającym się poziomem hormonów. W drugim - asany przynoszą ulgę w efektach pogłębiających się zmian w żyłach nóg oraz coraz silniej obciążanych lędźwiach, usprawniają również trawienie i poprawiają przemianę materii. Trzeci trymestr przynosi często intensyfikację objawów z drugiego oraz nowe kłopoty. Wzrost ciężaru ciała oraz przemieszczanie się punktu ciężkości do przodu może wywołać intensywniejsze bóle pleców. Nacisk powiększającej się macicy na przeponę może być przyczyną trudności w oddychaniu, a nacisk na żołądek powodować uciążliwą zgagę. Pojawia się również narastające zmęczenie. Zbliża się koniec ciąży i to normalne, że kiedy brzuch się obniży może pojawić się potrzeba częstszego oddawania moczu. Wszystkim tym niedogodnościom łatwiej stawić czoła mając do dyspozycji potężne narzędzie, jakim jest odpowiednia praktyka asan.

więcej
Vinyasa w jodze, Katarzyna Pilorz

Ostatnimi czasy słowo Vinyasa robi ogromną karierę. Zwłaszcza w połączeniu ze słowem joga. Kojarzy się z atrakcyjną, bo dynamiczną formą jogi obiecującą swoim adeptom potężny zastrzyk pozytywnej energii, smukłą sylwetkę i inne pożądane z perspektywy człowieka Zachodu korzyści. Dla osób wnikliwszych słowo to odsyłać będzie do metody Pattabhi Joisa nazywanej Ashtanga Jogą. I na tym skojarzenia w szerszej świadomości się wyczerpują. W tym artykule chciałabym przedstawić szerszy kontekst dla rozumienia tego kluczowego w praktyce hatha jogi pojęcia. Nie ukrywam, że wywód ten zmierzać będzie do rozbicia powszechnego - wąskiego pojmowania vinyasy. Ponadto chciałabym przy tej okazji przeanalizować swoistą ewolucję, jaką przeszło podejście Iyengara do praktyki vinyasy. Mam nadzieję, że artykuł ten naświetli podstawowe różnice między podejściem Iyengara i - wywodzącym się od Krishnamacharii - propagowanym współcześnie przez Pattabhi Joisa.

więcej