"Życiodajne tchnienie zaczerpnięte z metody B.K.S. Iyengara" to tytuł wystawy prezentowanej w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. - Wystawa jest okazją do wyrażenia podziękowania za metodę i praktykę B.K.S. Iyengara, za jej spływające dobro, które nigdy mnie nie zawiodło - napisała meg janus, jej autorka i kuratorka. W roli mentora realizację projektu wspierał Konrad Kocot, a Stowarzyszenie Jogi Iyengara w Polsce objęło wystawę patronatem. To prawdopodobnie pierwsza na świecie próba wyrażenia fenomenu oddechu w jodze w artystycznej formie sztuk plastycznych i multidmedialnych.
Wystawa została przedłużona do 14 sierpnia.
Więcej informacji: Życiodajne Tchnienie: Muzeum (ethnomuseum.pl)
Ekspozycja jest hołdem dla oddechu i refleksją o człowieku, jego konstrukcji, głębi i wspaniałości. Jest podróżą wewnętrzną prowadzoną przez poszczególne pranajamiczne techniki, w zalecanej przez B.K.S. Iyengara kolejności przyswajania. Wystawa zawiera intermedialne artefakty, częściowo powstałe z upcyklingu. Składa się z osiemnastu dysków o średnicy ok. 100 i 45 cm oraz form wolnostojących. Zaprezentowane obiekty wykonane są z różnych materiałów, na pograniczu odmiennych metod plastycznych. Całość dopełniona jest tekstem, który prowadzi widza wiążąc w przepływie, kolejne etapy drogi wtajemniczenia. Ostatnia praca połączona jest z formą wideo.
Magdalena Janus (meg janus) jest artystką, badaczką intermedialną i pedagogiem. Fascynuje ją synergia sztuki. Od wielu lat zbiera narzędzia wspierające pogłębianie tego obszaru. Ukończyła Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2006 rozpoczęła pracę na macierzystej uczelni, gdzie obecnie rezyduje na Wydziale Sztuki Mediów w Pracowni Komunikacji Intermedialnej oraz prowadząc autorski przedmiot Organizm Intermedialny. W 2020 roku otrzymała tytuł doktora habilitowanego za pracę Organizm Intermedialny / Synergia Sztuki. Swoje prace prezentuje na wystawach w Polsce i za granicą. Rozwija się też poprzez udział w warsztatach tańca, jogi, pracy z głosem i dźwiękiem. Obecnie jest w trakcie kursu nauczycielskiego jogi metodą B.K.S Iyengara.
W materiałach dotyczących wystawy i jej dokumentacji można przeczytać o ważnych inspiracjach meg janus:
Zmierzenie się z takim fenomenem, jakim jest oddech, a następnie badanie możliwości transferowania subtelnych doznań z ciała na sztukę mediów to wyzwanie twórcze, które wymaga podążania za organicznością. Nie definiowania, nie ograniczania, ale przyzwolenia sobie na intuicję i sensualność... Uwidocznienie zaś tych przeżyć za pośrednictwem estetycznych środków wyrazu i ekspresji artystycznej pozwala na większy wgląd w warstwy ludzkiej egzystencji i ich kontemplacji.
Początek tej podróży połączony jest z poczuciem straty w środowisku jogicznym. 04.11.2021 odszedł pionier jogi B.K.S. Iyengara w Polsce, Sławomir Bubicz. Nauczyciel, nauczycieli. Otrzymałam od niego możliwość wejścia na ścieżkę niepodzielnej pełni. Z jego nauką, miejscami, które tworzył i uczniami, których w sposób szczególny naznaczył, byłam związana od piętnastego roku życia. Czuję się zaszczycona, że miałam możliwość doświadczania wieloletniej obecności i korekt Mistrza na sali. Jestem wdzięczna za pełne mocy sesje odrodzeńcze, które dawały mi poczucie lewitacji. Żałuję, że nie zapytam go o możliwość przeprowadzenia wywiadu, nie poznam odpowiedzi, które mogłyby rozjaśnić obecne poszukiwania. Z pełnym przekonaniem i wdzięcznością mogę jednak napisać, że odłamek jego przekazu odcisnął się głęboko w moim ciele, we mnie i stanowi teraz solidny fundament dla dalszego samorozwoju.
Przyszedł moment, kiedy zwróciłam się w stronę jogi w inny sposób. Inaczej zaczęłam patrzeć na wartości, których mi dostarcza. Zrozumiałam, że ujawniła się konieczność odnalezienia innej formy podejścia do praktyki. Poczułam, że przyszedł czas na generalną zmianę. To rozpoznanie otworzyło kolejny rozdział w moim życiu. Pojawiła się chęć pogłębienia i odkrycia metody B.K.S. Iyengara w innym wymiarze. Tak odnalazłam Konrada Kocota, który zgodził się poprowadzić mnie dalej. Dzięki zjazdom, rozmowom w społeczności, odsłaniają się nowe horyzonty jogicznych znaczeń. Krok po kroku uświadamiam sobie esencjonalność tej metody i zaczynam doceniać jej skalę. Odbite w pamięci, przepracowane cieleśnie ścieżki, teraz mogą poprzez działanie na różnych poziomach, także teoretyczne rozwinięcie, odnaleźć potwierdzenie, zrozumienie i nakreślić perspektywę dalszej eskalacji. Przeżycia B.K.S. Iyengara i trudności jakich doświadczył pozwalają mi podążać w tym kierunku z poczuciem możliwości osiągnięcia wzrostu.
Więcej można przeczytać tutaj: lifegivingbreath - intermedia sphere (megjanus.com)
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
28.06 - 10.07.2022 - wystawa (czynna w godzinach otwarcia muzeum)
07.07 CZWARTEK godz. 10.00 i 09.07 SOBOTA godz. 11.00 - Wprowadzenie do świata pranajamy / praktyka, oprowadzanie kuratorskie
Autorka i kuratorka: Magdalena Janus / megjanus
Pranajama - mentoring i konsultacje: Konrad Kocot
Praca badawcza realizowana w ramach urlopu naukowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Sztuki Mediów
Projekt pod Patronatem Stowarzyszenia Jogi Iyengara w Polsce
Realizacja wspieraSAVE SOILglobalny ruch na rzecz ratowania gleby, zainicjowany przez Sadhguru, Let's make it happen!