O praktyce jogi

Joga jako źródło przemiany

Zasady yam i niyam są dla nas drogowskazem w wytyczaniu jasnej drogi i budowaniu zrównoważonych relacji. Nie uwzględniając ich w naszej praktyce, zaburzamy zarówno równowagę wewnętrzną, jak równowagę wzajemnego bycia. Działamy pod wpływem stresu, reagujemy w obawie, odczuwamy niepokój. Zanim sytuacje spowodowane błędnymi założeniami wydadzą krzywdzące owoce dla nas samych i dla innych, warto przyglądnąć się im z innej perspektywy. Czy możemy się zatrzymać i zastanowić nad własnym podejściem i odczuciami tak, aby być bardziej świadomymi sytuacji? Czy potrafimy sięgnąć po radę i opinię tych, którzy na wielu aspektach działań, w jakie się angażujemy, znają się lepiej? Czy potrafimy ich niezaangażowany punkt widzenia uwzględnić i docenić? Czy potrafimy być wobec sytuacji otwarci tak, aby widzieć ją uważnie, rozważnie i nie wyłącznie z osobistej/jednostkowej perspektywy? - pisze Natasza Moszkowicz.

więcej
Wpływ jogi na dobrostan psychiczny

Czy joga może być "sztuką życia"? Przegląd badań na temat jogi jako zjawiska społecznego - Agata Stasińskasocjolożka i adiunkta w Instytucie Psychologii PAN przejrzała kilkaset artykułów dotyczących związku praktyki jogi (szczególnie jogi posturalnej, jako że ta najczęściej jest przedmiotem badań) ze zdrowiem fizycznym, psychicznym i życiem społecznym. Celem tekstu jest przybliżenie polskim czytelnikom i czytelniczkom pól badawczych, gdzie obecnie zgłębia się praktykę jogi jako zjawiska społecznego. Autorka przygląda się jodze jako fenomenowi historyczno-społecznemu, badaniom na temat wpływu praktyki jogi na jednostkę, studiom podejmującym temat związku praktyki jogi z relacjami interpersonalnymi. Artykuł o wpływie jogi na dobrostan psychiczny opisuje badania dokumentujące fakt, że joga Iyengara ma korzystny wpływ na zaburzenia depresyjne.

więcej
Odporność a stres
Odporność a stres

Jeśli stres jest chroniczny, ciągła mobilizacja całego systemu przeciąża go i powoduje, że układ krążenia, limfatyczny, oddechowy i wszystkie inne są osłabiane i w efekcie cierpi na tym nasze zdrowie. Kiedy praktykujemy jogę, uruchamiamy parasympatyczny układ nerwowy, a wtedy zaczyna dominować reakcja relaksu. A to jest bramą do zdrowia! Ewa Wardzała proponuje trzy proste sekwencje do wykonania w domu.

więcej
Joga dla układu oddechowego

Jak pomóc osobom chorującym na covid-19? Lois Steinberg przygotowała sekwencję, która zwięsza odporność, sprzyja regeneracji organizmu, szczególnie układu oddechowego. Tekst został przetłumaczony przez Ewę Wardzałę. Sekwencja zawiera zarówno pozycje twarzą w dół, jak w leżeniu na plecach. Oddychanie plecami będzie następować w pozycjach, kiedy klatka piersiowa skierowana jest do ziemi. W pozycjach na plecach koncentrujemy się na rozluźnianiu przepony i całej jamy brzusznej przy jednoczesnym otwieraniu klatki piersiowej ("big chest box"). Sekwencja sugeruje użycie takich pomocy, które ułatwiają funkcje oddechowe w oby grupach pozycji. Jeśli są dostępne, można użyć więcej pomocy, by podeprzeć dolną i górną klatkę piersiową by zmaksymalizować dobroczynny efekt.

więcej
Precyzja – czasowanie – sekwencja
Precyzja – czasowanie – sekwencja

W tych trzech perspektywach, pod przewodnictwem Raya Uma Datta, nauczyciela z Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute w Punie w Indiach, eksplorowaliśmy asany podczas polskiej konwencji jogi Iyengara, jaka odbyła się 25 - 27 września 2020 roku. Relacja Nataszy Moszkowicz.

więcej
Joga wspomaga leczenie migrenowych bólów głowy
Joga wspomaga leczenie migrenowych bólów głowy

Wyniki badania opublikowana w "Neurology" w maju br. Wynika z nich, że dzieki praktyce jogi mozna znacznie osłabic ból w trakcie migreny, a nawet całkowicie zlikwidować migrenowe bóle głowy - pisze Monika Salitra.

więcej
Co potrafi Joga, Hania Luczak, tekst z magazynu GEO z 2013 roku

Postrzegana dawniej jako ezoteryczny kult, obecnie joga stała się globalnym ruchem. Czy jest ona czymś więcej niż zwykłą gimnastyką i powiązanym z nią światopoglądem? A może nawet posiada moc uzdrowicielską? Wskazuje na to coraz więcej badań naukowych. Zespół pracowników GEO szukał odpowiedzi na te pytania u naukowców i ostatniego z żyjących wielkich mistrzów jogi, 94-letniego Iyengara.
Czy to właśnie o tym myślał stary mistrz, kiedy nazwał ciało świątynią? O tym uczuciu, które ogarnia mnie pod koniec mej podróży wokół globu, podróży wiodącej poprzez świat joginów, instytuty i laboratoria badawcze, ukryte zakamarki ludzkiego ciała. Owym krótkotrwałym, lecz wszechogarniającym uczuciu ukojenia i spokoju, które przepełnia me ciało nawet tutaj, w półokrągłej, przesyconej światłem sali ćwiczeń w sanktuarium jogi położonym w indyjskiej Punie, gdy na zewnątrz nieustannie dudni uliczny zgiełk. Szkoła jogi prowadzona przez 94-letniego B.K.S. Iyengara, jednego z ostatnich żyjących wielkich mistrzów, nauczycieli jogi i guru, należy do najstarszych na świecie.

więcej
Kultywując zrównoważony umysł, Dean Lerner
Kultywując zrównoważony umysł, Dean Lerner

Choć często wydaje się inaczej, zmiana w nastawieniu umysłu jest możliwa. Zrozumienia prawa karmy - przyczyny i skutku - dostarcza nam dobrego powodu i motywacji do przeprowadzenia zmiany. Teraźniejszość - to, co tu i teraz - wpływa na przyszłość.

więcej